Wednesday, August 3, 2011

Aku Tidak Memilih untuk Menjadi Seorang Insan Biasa....

Aku tidak memilih untuk menjadi seorang insan biasa
Memang hakku untuk memilih menjadi luar biasa
Kini aku mencari-cari peluang, bukan perlindungan
Aku tidak rela menjadi warga yang terkongkong,
Rendah diri dan dipelihara oleh keadaan
Aku sanggup mengambil risiko yang terkira,
Untuk berimpian dan membina, untuk gagal dan berjaya
Aku enggan menukar perangsangan untuk sebarang sumbangan
Aku menyahut cabaran hidup untuk bebas dan berkuasa
Kenikmatan untuk mencapai sesuatu bukanlah satu utopia yang basi
Aku tidak akan menjualkan kebebasan untuk menerima kebajikan
Tidak juga maruahku hanya untuk hidup menerima
Aku tidak akan tunduk kepada sebarang tuan dan ancaman
Adalah memang warisanku untuk berdiri teguh
Bangga dan tidak kenal erti takut
Untuk berfikir dan bertindak untuk diri sendiri
Untuk menggunakan hasil-hasil usaha yang telah kujayakan
Menghadapi dunia ini dengan megah
Lalu berkata, Inilah yang telah ku lakukan
Segalanya ini adalah hasil sebuah perjuangan....

Oleh Dean Alfange

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...